Een weekend in Hangzhou

13 oktober 2018 - Shanghai, China

Dag iedereen, zoals jullie misschien al weten zit ik sinds 22 augustus 2018 in China. Ik woon momenteel tot januari in Shanghai om hier te studeren. Samen met andere internationale studenten, ga ik op best wat tripjes en maak ik veel dingen mee. Het lijkt mij leuk om jullie te updaten over de dingen die ik hier meemaak en zo kunnen mijn ouders ook met een gerust hart naar bed gaan.

Het eerste tripje wat ik heb gemaakt, samen met een grote groep bestaande uit Nederlanders, Spanjaarden, Italianen en Duitsers, was naar Hangzhou. Dit ligt gemiddeld zo'n 180 KM en 1 uur met de trein van Shanghai vandaan. Hangzhou staat bekend om the West Lake en de architectuur gebaseerd op Feng Shui.

Op vrijdagavond zijn we vertrokken van Shanghai Hongqiao Train Station naar Hangzhou East. In China kun je je trein-en vliegtickets makkelijk reserveren via WeChat (zonder dit zou je hier niet overleven) dus dat hadden wij gedaan. Het mindere hiervan is dat je je tickets 1 uur van te voren moet ophalen en ik werkelijk geen idee had waar ik moest zijn om dit te doen en natuurlijk is ook alles in het Chinees. Eenmaal daar aangekomen (note: het was vrijdagavond, rond spitstijd) was het zoeken naar het loket, maar na een paar keer in jip en janneke Chinees rondvragen, was het loket gevonden. Vanaf hier ging alles vrij soepel. De terminal van het treinstation is ongeveer 3x zo groot als Amsterdam Centraal en er zijn ongeveer 10x zoveel mensen op dit oppervlak. Overal panikerende mensen in de grote hal. Vele waarvan ze eten mee hadden voor

IMG_20180921_165837

een familie van 10, gestresst en gehaast (en daar hoort uiteraard voordringen bij). Ook waren wij ongeveer de enige niet-Chinezen daar.

De trein zelf was erg luxe en de reis was erg comfortabel. In Hangzhou hadden we een hotel van te voren geboekt met een grote groep mensen van school. Eenmaal daar aangekomen, bleek het dat het hotel geen buitenlanders aannam - wat blijkbaar vaker voorkomt in China - maar er was wel al betaald. Natuurlijk spraken de hotel eigenaren ook geen Engels en waren ze maar weinig van hulp. Eindstand: we moesten ergens anders een hotel gaan vinden, een die wel buitenlanders aannam. Na lang zoeken en best wat stress zijn we geëindigd in een Mercure hotel in het financiële district, welke begon op de 52e verdieping. Dit zorgde voor een prachtig uitzicht op de lichtshow die de gebouwen 's avonds gaven. Na de enigszins vermoeiende avond, zijn we gaan slapen om te zorgen dat we fris en fruitig aan onze 1e dag konden beginnen.

Hangzhou schijnt bekend te zijn om haar thee en besloten we een bezoek te brengen " the Dragon Well Tea Plantation". Het zou een uur met de didi zijn (de Chineze versie van Uber) en tijdens deze rit begon het met bakken uit de lucht te vallen, maar dat kon de pret niet drukken. Na te hebben genoten van een maal met zijn 10'en aan de ronde draai tafel en wat aparte gerechten, waaronder varkensmaag,  te hebben geprobeerd, begonnen we onze wandeling naar boven richting de plantages. IMG_20180922_122242

De regen had ervoor gezorgd dat de vochtigheidsgraad enorm hoog was en ook hadden we ons niet voorbereid om de vele stappen omhoog. Na honderden treden omhoog, werden we verrast met een spectaculair uitzicht over the West Lake, theeplantages en bergen . Dat was het zweten en de klim zeker waard. We hebben voor zo'n ongeveer 3 uur gewandeld, voordat we beneden in het dorpje uitkwamen bij het theeplantage museum. Hier hebben we wat lokale thee geprobeerd (niet helemaal mijn ding) en wat bier gedronken. De kleine kopje thee was de 35 yuan = 4.4 euro zeker niet waard, maar uiteraard moeten we meedoen met de locals. Na onze flinke rekening, zijn we doorgegaan naar the West Lake. Dit is een gigantisch prachtig meer midden in Hangzhou, waar men doorheen kan lopen.

IMG_1007

IMG_1049

Na onze lange wandeling door het meer zijn we 's avonds bij een lokaal dumpling restaurant wezen eten en daarna naar een student bar geweest. Hier kon je voor 50 RMB = 6.3 euro ongelimiteerde refills krijgen van een cocktail naar keuze tot 1 uur 's nachts. Laten we stellen dat iedereen daar ook goed van heeft geprofiteerd. Uiteraard zijn we daarna belandt in een club en tot de vroege morgen onze tijd hebben gespendeerd.

Het is de volgende dag en na een verlate start van de dag (het had iets te maken met de cocktails), zijn we begonnen aan ons laatste avontuur in deze stad. Deze dag hebben we een bezoek gebracht aan een van de bekendste en belangrijkste boeddhistische tempels in China, de Lingyin Temple. Het is een van

IMG_0998

de grootste tempels in de Wulin gebergtes, en bestaat uit 3 verschillende tempels tussen de bergen. Alle drie de tempels focussen zich op verschillende gebieden in het Chinees boeddhisme en het was heel interessant te leren over de betekenissen achter de beelden in deze tempels. Na het rondstruinen en het lopen in de bergen (niet al te hoog) zijn we teruggegaan naar het hotel om ons klaar te maken voor de terugreis naar thuis in Shanghai.

Het weekend zelf en de stad waren super leuk en we hebben veel gezien. Hangzhou is zeker een aanrader voor mensen die plannen eens naar China te gaan!

Volgende keer zal ik schrijven over mijn 4-daagse hike in de Avatar Mountains, Zhangjiajie, China en over Shanghai zelf!

1. Mariska:
    13 oktober 2018
    Like, like, like!
  2. Chantal:
    13 oktober 2018
    Wat goed geschreven Ella! En je foto's ondersteunen je verhaal... erg leuk. Ben benieuwd naar je volgende avonturen 😃💋
  3. Rob:
    15 oktober 2018
    Gaaf. Schrijftalent van moeders.
  4. MamaSan:
    15 oktober 2018
    Heerlijk El om te lezen en wat foto's te zien. Gelukkig heb je me al aardig bij wel gaaf en lukt het me om rustig te gaan slapen 😉. Wat een avontuur. Gelukkig is het studeren maar bijzaak
  5. Rob van Drimmelen:
    16 oktober 2018